5 tips tegen stress

5 tips tegen stress

Stress is onderdeel van het leven. Ergens heeft het een belangrijke functie aangezien stress aanzet tot aanpassen. Vroeger natuurlijk enorm functioneel toen we nog moesten jagen op eten of moesten vluchten voor wilde dieren. Nu wordt stress veroorzaakt door veel complexere situaties en komt het vaak voort uit gedachten of verwachtingen die we hebben.

Het is dus praktisch onvermijdelijk dat je wel eens last van stress hebt, maar de manier waarop je ermee omgaat bepaalt wel hoeveel last je ervan ervaart. Hierbij geef ik je daarom 5 tips om beter om te gaan met stress.

1. Schrijf het van je af.

Schrijf voor jezelf op waar je stress over hebt. Beschrijf de situatie, wie er betrokken zijn en bedenk eens wat het ergste is wat er kan gebeuren. Vaak maken we iets in ons hoofd groter dan nodig en dan is het goed om eens te kijken of het “worst-case-scenario” echt zo erg is.

2. Meditatie

Mediteren is een bewezen methode om stress te verlagen. Als je stress ervaart verkeerd je lichaam letterlijk in een constante “fight or flight” modus. Tijdens het mediteren focus je je op rustig ademhalen waardoor er als het ware een seintje naar de hersenen gegeven wordt: er is geen gevaar! Hierdoor daalt het stressniveau. Vind je het moeilijk om met mediteren te beginnen? Download dan de app Aura. Dat zijn begeleide meditaties van 3 minuten, kort maar zeer effectief!

3. Maak een plan.

Stress komt vaak voort vanuit onze gedachten omtrent een bepaalde situatie. Naast het opschrijven en evalueren van de situatie is het daarom belangrijk om ook via een plan van aanpak hiermee om te gaan. Stress over werk of school? Ga planmatig te werk! Maak een to do list en kijk wat je als eerste aan moet pakken. Wat heeft prioriteit en wat kan wachten?
Dit kun je uiteraard ook prima toepassen op andere situaties. Vraag jezelf eens af: wat kan ik doen om deze situatie te veranderen of te zorgen dat ik het onder controle krijg?

4. Selfcare

Zorg goed voor jezelf. Juist in tijden van stress heeft je lichaam meer verzorging nodig. Stress zorgt voor een lagere weerstand en belastbaarheid. Focus je daarom op gezond eten, zorg dat je voldoende vitamines binnen krijgt en geef je slaap een prioriteit. Hoe fitter en energieker je bent hoe beter je met de situatie om kunt gaan.

5. Ga bewegen!

Doe een stevige workout, ga een stuk fietsen of ga thuis op leuke muziek dansen. 30-45 minuten intensief bewegen heeft bewezen positief effect op je hormoonhuishouding. Als je stress hebt maakt je lichaam adrenaline aan en door bewegen breekt je lichaam dit beter af en worden er vanuit je hersenen stofjes aangemaakt waardoor jij je weer happy gaat voelen.

Wil jij weten wat je kunt doen om je slaap te verbeteren of heb je een stok achter de deur nodig om meer te bewegen? Neem gerust contact met mij op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *